Szülőföldem, Erdély

Bár minden évben ellátogatunk szülőföldünkre, idén is akadt kirándulócél bőven és olyan helyek is vannak, amik akkor is érdekesek maradnak, ha az ember már többször is járt ott…

június 10. Segesvár

A mai napon Segesvár volt az úticélunk. A vár a középkorban épült, kilenc tornya az eredeti tizennégyből még áll. A legnevezetesebb torony a 64 méter magas óratorony. A torony épületében múzeum van, amely többek között a várban lakó emberek hétköznapjait idézi fel. A torony tetejére érve fentről lehetett csodálni a várnak egy részét, a várost meg a dombos tájat. Nekem különlegesen tetszett a diáklépcső, egy 172 fokú fedett falépcső, amely a vár főterét köti össze a várheggyel. Ahogy a neve is elárulja, főként a diákok számára építették, mivel az iskola a várhegyen állt.

június 11. Marosvásárhely

1492-ben készült az eredeti vár, majd 1602-ben, az előző évben történt lerombolása után újjáépítették. 2012-ben restaurálták az épületet, ma állnak még a várfalak meg a hét bástya és egy park található benne. A falak belső felén fakorlátos galéria van, melyet körbesétáltunk. Többek között vártemplom és kopjafák vannak a várfalon belül. Különböző rendezvényeket rendeznek benne, meg kézműves vásárokat tartanak.

június 12. Parajd és Szováta

Parajd és Szováta két üdülőváros és híres a sóbányáiról. Parajdon található egy lepkeház, ahol különböző lepkéket és pillangókat csodálhattunk meg egész közelről, hiszen mellettünk repkedtek. Ezután elmentünk Szovátára, ettünk egy kürtöskalács-fagyit és körbesétáltuk a Medvetavat, melyet Erdő vesz körül. Sétánk közben sóhegyekre bukkantunk, ami a sókitermelésről tanúskodik. Mindkét város sok érdekes látnivalót nyújtott.

június 14. Teleki Téka és Kultúrpalota

Marosvásárhely két legnevezetesebb épülete a Kultúrpalota és a Teleki-Bolyai könyvtár. Utóbbi egy nagy könyvtár. Gróf Teleki Sámuel alapította és 1802-ben nyitotta meg kapuit az olvasók előtt. A nagyteremben régi, különleges könyvek sorakoznak az eredeti 1802-ből való polcokon és nemesek portréi díszitik a falakat. Összesen kétszázezer könyvel rendelkezik, ebből negyvenezer a Teleki gyűjteményéből. Egy-egy igazán ritka darabot is lehet kiállítva látni. Mindenképpen érdekes volt újjra ellátogatni ide, a könyvtár régies stílusa kicsit megint magával röpitett az 1800as évek Erdélyébe.

A Kultúrpalota az 1900-as évek elején épült Dr. Bernády György polgármester munkássága alatt, aki mintha sejtette volna a trianoni szerződést…

Az épületben jellegzetes magyar elemek találhatók, nagyon sok a tulipán a berendezésben. A tükörterem két végében végében három tükör van, az ablakon gyönyörű festmények díszelegnek. Jeleneteket mutatnak be a székelyek életmódjáról, balladákat és egyikük Csaba királyfi bölcsőjét ábrázolja. A pompás lépcsőház ablakait is festmények díszítik. Liszt Ferenc, Petőfi Sándor, Erkel Ferenc, Munkácsy Mihály arcképeit ábrázolják. Ezen kivül festmény-galériákat csodálhattunk meg, és lenyűgöző látványt nyújtott a 800 személynek helyet nyújtó hangversenyterem is, az óriási csillárral meg a nagy orgonával.

június 15. Tordai hasadék, Torockó és a Szent György-i várrom

A Tordai hasadék egy mészkőből keletkezett hasadék, melyben a Hesdát-patak folyik. Gazdag növényvilága van és 1938 óta védett terület. Az út kissé sziklás, de nem kellett hegyet mászni, meglepően sok pillangóra bukkantunk itt is. Közben hidakon keltünk át, néha fák árnyékában, máskor pedig egy széles sziklaúton haladtunk. Nagyon szép vándorút volt. Szállásunk Torockón volt, sétáltunk a faluban, és megcsodáltuk a régi, gyakran nagyon hasonló házakat. A faluból jól látszik a Székelykő, de sajnos már nem volt időnk megmászni.

Elmentünk Torockó Szent György-be ahol egy székely végvár maradványai állnak egy dombon. Felfelé menet egy szép, virágzó mezőn gyalogoltunk és nagyon szép volt a táj, azonban fentről, a vár falai közül még gyönyörűbb.

Az innen látható naplemente a dombos erdélyi táj fölött volt az egyik kiemelkedő része ennek a csodálatos, élménydús nyaralásnak.